2014. július 12., szombat

Együnk úgy mint régen! Vagy ne? - Tanácsok rovat

Ha az ember táplálkozás témakörben olvasgat a neten, szinte mindennapos, hogy kommentekben ilyesmiket olvasni: "bezzeg a nagyapám anno, ő csak szalonnát evett fehér kenyérrel, mégis élt 90évet" nekünk akkor az miért nem jó?

Ez nagyon szép és jó, meg jól hangzik, de sok mindent elfelejtünk.

Egy:
Nemhogy, csak az orvostudomány, de a táplálkozás tudomány is óriásit fejlődött az elmúlt 10évben is (nem is beszélve az elmúlt 100-200 évről)

Stanford University

A képen 1992 és 2011 között látjátok a táplálkozási ajánlások változását. Nem fogom oldalakon át elemezni a képeket (pedig lehetne) de 1992-ben ott tartottunk, hogy táplálkozásunk akkor megfelelő, ha az alapja kenyerek és gabona félék, kevés tejtermékkel és hússal. 2005 is érdekes (pl. a tej ugyan olyan fontos mint a gyümölcs), de 2011-ben már kicsi jobb a kép, ahol egy kiegyensúlyozott "tányért" láthatunk. Szerintem van változás rendesen, és itt csak 19év távlatról beszélünk. Mi volt 100éve? Akkor kezdtük kapisgálni, hogy van pl. ilyen hogy C-vitamin, meg hogy B12 fontos (ugye ezekhez Nobel díjak is fűződnek 1937-és 34-ből), és ugye még nem is mentünk nagyon messzire ha úgy nézzük. Csak pár generációt.
Gyorsan és sokat változik a táplálkozás tudomány is. Most elértük már a tutit? Nem. De mindig közelítünk hozzá, 50év múlva valószínű még okosabbak leszünk a témában.

wikipedia




Képen a magyar emberek várható élettartam alakulását látjátok az elmúlt kb. 100 évből. Megdöbbentő nem? 1900-ban egy férfi arra számíthatott, hogy 36évet fog élni. (és ugye itt még az I. és II. VH előtt vagyunk, így nem amiatt). Persze ez a változás nem csak a táplálkozásnak köszönhető, hanem az orvostudománynak is, de véleményem szerint az egészségesebb táplálkozás is sokat lendített rajta.


Kettő:
Nagyapámnak bejött. Jah, és vagy 5000 másik nagyapát találunk akinek nem jött be sajnos. Igen van olyan is aki dohányzik és él 90évet (bár a milyenségét, szagát és mellékhatásait hagyjuk). Sose ez a kérdés. Hanem az, hogy a dohányosok statisztikailag is hamarabb meghalnak. Persze mindig mi akarunk lenni a kivételek. De ha már 10en mondjátok ezt, el kell szomorítsalak, hogy sokatoknak nem fog összejönni. Ugyan ez a helyzet a táplálkozással is. Van aki szemét kaját eszik, de valahogy mégis túléli, de a statisztikák azt mutatják, hogy sokkal nagyobb az esélyed egy cukorbetegségre, vagy valamilyen szív/érrendszeri problémákra stb., mint egészségesebb társaid. Persze attól még, hogy egészségesen eszel ugyan úgy elüthet egy autó. Itt arról szól az egész, hogy az ember megpróbálja megtenni a lehető legtöbbet azért, hogy jó kezekben tartsa a kapott testét és, hogy megtartsa vagy esetleg javítsa az egészségét, ezáltal növelve az esélyeit. kész.

Három:
"De régen nem voltak ilyen csoda porok, meg tabletták". Igaz. Bár most sincsenek ilyenek (csak akiket megetetnek ilyen dumával). De most újra visszautalhatok pl. a várható élettartam táblázatra. Nagyon régen nem volt bicikli sem, akkor most se használjuk már. Kisarkított példa, de talán értitek a lényeget. Nem minden rossz ami új! Persze itt most nem a gyorskajálda/előregyártottszemétkaja és társairól beszélek.

És igen, fel lehetne hozni a gyümölcsök/zöldségek/ételek megváltozott tápanyag tartalmát is, ami ugye már töredékére esett az elmúlt 100évben. Vagy ugye azt, hogy sokkal nagyobb terhelésnek és egészségügyi kockázatoknak vagyunk kitéve, mint mondjuk 200éve (pl. szmog, uv, ismeretlen vegyi anyagok...stb.). Vagy akár azt is, hogy mennyivel több stressz éri a mai embert, mennyivel kevesebbet mozog és még sorolhatnám. Ezek mind olyan szempontok amik miatt nem hagyatkozhatunk arra, hogy mi volt régen.

DE
Egyben igaza van a régieknek. A valódi gyümölcsöket és zöldségeket nem tudjuk kiváltani semmilyen tablettával. Bár ezt az értelmesebbje eddig is tudta, ugye ezért hívják ezeket a porokat/tablettákat táplálék kiegészítőknek!

De miért nem? Nagyon találó pl. ez a kép, amin egy banán összetevőit írja le a szerző. Persze más volt a kép célja, de alapvetően van egy hiba benne. Nem igaz!

A fogod ezeket az összetevőket, és összeöntöd, nem fogsz banánt kapni. Hogy miért? Egy élelmiszer kutatótól olvastam, aki azt nyilatkozta, hogy becsléseik szerint pl. egy zöldség kb. 2-3000! összetevőből állhat, de ennek a töredékét ismerik csak.

Nah ez az amiért nem helyettesíti egy pl. multivitamin a kiegyensúlyozott étrendet. De arra jó, hogy a már ismert esszenciális összetevőket, (amire szüksége van a szervezetnek pl: vitaminok, ásványi anyagok) felturbózzuk, növelve a bevitelt, ezzel pótolva a csökkent tápanyagtartalmat az ételeinkben.

És azokkal is részben egyet tudok érteni, akik azt mondják, hogy ezek a "mesterségesen" előállított tabletták nem hasznosulnak olyan jól (bár ma már a gyümölcsök/zöldségek is tekinthetőek egy kicsit mesterségesnek, vagy a tápos csikre és barátai, illetve sok vitamin van ami ugyan az a természetben mint a kémcsőben, de tény, hogy van ami nem ugyan az). Igen, van benne igazság. A választ pár sorral ezelőtt már leírtam (sok hatóanyagot nem tudunk reprodukálni még). DE ezért szoktam pl. javasolni, hogy C vitamint is 100%-os narancslével/citromlével vagy gyümölccsel együtt vigyük be, mert jobban hasznosul, vagy hogy válasszunk pl. olyan multivitamint amiben sok növényi kivonat van, ezzel lényegesen javítva a hatásfokot.

És persze hosszú még a sor de a célom a cikkel, nem a frankó megmondása volt, inkább a gondolatébresztés!

Lényeg:
- Tegyük meg amit megtehetünk az egészségünkért
- Mozogjunk rendszeresen
- Ne vessük meg a modern technika vívmányait az egészséges táplálkozás területén
- Vessük meg a modern technika vívmányait a szemét kaják piacán
- Együnk kiegyensúlyozottan
- És kerüljük a szélsőséges diétákat/étrendeket. Most is csak azt tudom mondani, hogy aranyközépút :)



Remélem tudtam segíteni egy kicsit!

Termék összehasonlítás LINK
Tanácsok/Tippek rovat LINK

Lájkolj minket Facebook-on, hogy ne maradj le semmiről!
Ha kérdéseidet megbeszélnéd másokkal ajánlom zárt Facebook csoportunkat.


FeherjeBlog

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése