2012. november 2., péntek

Fehérje típusok 2.rész /tanácsok/

Folytatása az okosodjunk rovatnak :)

Tojás fehérjék: Egyik legjobb (ha nem a legjobb) biológiai értékű természetes fehérje forrás, legjobb minőségűnek számít, ezért akár fogyaszthatnánk természetes formában is, de a tojás sárgája sok zsírt tartalmaz, így sportolóknak érdemes különválasztani, főleg diétakor és csak a fehérjéjét fogyasztani (vagy minimális sárgáját is). Alternatíva lehet a megvásárolható tojásfehérje porítva vagy lé formájában (amit a fehér részéből készítenek, sárgája nincs benne). Felszívódása lassabb kicsit mint a tejsavóé. Laktóz érzékenyeknek mindenképpen ezt ajánlom!

Designer fehérjék: Név alapján mindenki azt gondolhatja, nah ez a csodaszer :) Mivel minden fehérjének mások a tulajdonságai, ezért a gyártók megpróbálják tudományos tesztek alapján kialakítani a legjobb mixet, így valamilyen szinten egyesülnek az előnyök, és háttérbe szorulnak a hátrányok. Ezek a fehérjék egy drágább kategóriát képviselnek. Persze ezek se csodaszerek, illetve sokszor inkább azt érik el, hogy annyi féle fehérje van benne, hogy igazán végül semmire se lesz nagyon jó. Persze vannak kivételek!


Szója fehérjék: Szója fehérjének egy nagy hátránya van, hogy kicsi a biológiai értéke, így sportolóknak nem a legjobb választás lehet (ha csak ezt használják). Vegák, tejérzékenyek szeretik, illetve lassabb felszívódása miatt használják kazein helyett kedvezőbb ára miatt. Léteznek koncentrátumok és izolátumok is, fehérje tartalmuk 70-90% körüli is lehet. A szója íz valakinek bejön, valakinek nem. Talán diétában alkalmazható, mivel legtöbbször minimális a szénhidrát és zsír tartalmuk, gyorsítják az anyagcserét és minimálisan a zsírégetést is. Fontos vizsgálni, hogy a gyártó GMO (génmodosított) mentes szójából készült fehérjét árul-e. Gondolom nem kell magyaráznom miért...

Barna rizs és (sárga)borsó fehérjék: Magyarországon ez se elterjedt, külföldön vegák, tejérzékenyek előszeretettel használják. Fehérje tartalmuk 80% körüli, 10% szénhidrát tartalommal 1% zsírral. Szója alternatívájaként szeretik, illetve glutén érzékenyek is fogyaszthatják. Áruk nem drágább a tejsavó fehérjénél.

Vegyes fehérjék: Jellemzően növényi és állati fehérjék keveréke.Olcsó áruk miatt választják legtöbben, de sajnos legtöbbször, hogy mennyi is a jobb minőségű állati fehérje a mixben nem tüntetik fel. Így személy szerint ezt nem ajánlom, bár jobb mint a semmi :)

Marha fehérje: Elég népszerű lett a 2013as évtől. Értelmét nagyon nem látom. Jellemzően a marha el nem adott részéből készül, amit normális esetben nem ennél meg. Nem jobb mint a Tejsavó fehérje, így használata nem indokolt. Ha tejérzékeny vagy akkor válaszd a tojást! Ha meg marhát akarsz enni akkor vegyél a hentesnél!


Remélem tudtam segíteni picit :)



1 megjegyzés: